Uiteindelijk stemde op 28 juni 2013 alleen de fractie van
VD|80 tegen de fusie met Zeevang. Maar dat was nadat ze had uitgerekend dat ze
dat veilig kon doen. Het zou het fusiebesluit niet in gevaar brengen. Een bepaalde stem uit brengen om
electorale redenen is kiezersbedrog en in dit geval was dat maar al te
duidelijk. De eigen wethouder stemde in het college gewoon vóór de fusie zodat
het college eensgezindheid kon uitstralen.
Kort nadat het fusiebesluit was genomen, mede omdat de
financiële situatie van Zeevang zo gezond en stabiel was, kwam de aap uit de
mouw. Zeevang is bijna failliet. In de NiVo van 10 juli 2013 huilt VD|80 daar krokodillentranen
over –het structureel tekort in Zeevang bedraagt vanaf 2014 ruim een half
miljoen- maar lijkt dat vooral te doen omdat een uitstel van de fusie haar om
andere redenen erg goed uitkomt.
Alle geruststellende
rapporten ten spijt, was het te voorzien
dat Zeevang belang had bij een fusie omdat ze het zelf financieel niet lang zou
redden. Dat onze gemeenteraad desondanks met een fusie heeft ingestemd, kan ik
tot op de dag van vandaag volstrekt niet begrijpen. Uiteindelijk zal het
fusiebesluit in de toekomstige jaren alle inwoners van de gemeente geld gaan
kosten, terwijl de lasten van de inwoners van Zeevang omlaag zullen gaan. Handige jongens daar in Zeevang, die namen na
het fusiebesluit nog even gauw een besluit voor een multifunctioneel centrum
dat vele miljoenen gaat kosten en trokken ook nog even een half miljoen uit
voor een kunstgrasveld ten behoeve van de voetbalvereniging Kwadijk. De
armlastige boerenbruid kan nu nog eigenhandig besluiten waar de bruidegom
straks voor op moet draaien.
Edam-Volendam gaat dezelfde situatie tegemoet als
Monnickendam. Dat fuseerde met het armlastige Broek in Waterland en heeft nu
zelfs geen geld meer voor een behoorlijke bibliotheek. Een bestuursdeskundige
die ik sprak had niet zo veel op met het financiële verhaal. Wat hem vooral zorgen
baarde was vooral de bestuurlijke verdunning. Zijn vrees is dat Zeevang met
zijn kernen zo veel bestuurlijke aandacht zal opeisen dat het ten koste zal
gaan van de kernen Volendam en Edam. Dat is een reële vrees. Zo ging het ook
met Monnickendam nadat het de gemeente Waterland werd. De bestuurlijke aandacht
verdelen over heel wat meer kernen terwijl het aantal wethouders niet groter
wordt levert een eenvoudige rekensom op. Bestuursverdunning gaat ten koste van
de kwaliteit en detailaandacht.
Ons gemeentebestuur droomt al van een groot Waterland en over
huisvesting met haar staf in het representatieve en historische voormalige onderkomen van de
Uitwaterende Sluizen. Dat is nog geen gelopen race want anders dan VD|80 bij
het fusiebesluit, is het CDA in zowel de fractie als via haar wethouder in het
college tegen het betrekken van die oude panden.
Het fusiebesluit valt nog wel uit te stellen als het de
ingangsdatum betreft. Het besluit zelf valt niet meer terug te draaien. Hoewel
VD|80 financiële redenen geeft om het fusiebesluit uit te stellen is dat niet
de werkelijke reden. Zeevang zal niet meer in staat zijn om haar financiën
structureel op orde te krijgen, dat moeten we dus maar accepteren. De
werkelijke reden voor VD|80 en ook andere partijen zijn van electorale aard.
Volgend jaar, in 2014, zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Als de fusie eenmaal
een feit is dienen er weer nieuwe gemeenteraadsverkiezingen te komen.
Daartussen zijn er nog Provinciale verkiezingen (2015), gevolgd door Tweede
kamerverkiezingen in 2016. Drukke tijd voor al die partijen die in de gemeente,
de provincie en landelijk aan de slag moeten. VD|80 heeft daar als plaatselijke
partij helemaal geen last van. Die heeft alleen maar rekening te houden met gemeenteraadsverkiezingen.
Volgens VD|80 zijn er daar drie van als er per 1 januari 2016 gefuseerd wordt.
Een rekensom die ik niet helemaal kan volgen.
Het is mij niet geheel duidelijk waarom VD|80 de feitelijk
fusie nog met een jaar wil uitstellen. Ligt dat aan de omstandigheid dat bij
een fusie per 2016 Edam-Volendam zowel de Provincie als Zeevang toestemming
moet vragen voor grote investeringen? VD|80 noemt in haar artikel het
Tase-terrein, de derde ontsluitingsweg, de nieuwe turnhal en de nieuwe Seinpaal (en niet de
herstructurering van het dorpshart). Het lijkt er dus op dat VD|80 meer
tijdsruimte claimt voor die investeringen. Dat kan ik volgen. Nadat Zeevang
slagvaardig nog voor september twee grote projecten in gang heeft gezet, mag
Edam-Volendam ook wel tijd worden gegund om vóór de fusie nog een paar slagen
te maken.
We krijgen dus binnenkort (17 oktober a.s. ) een interessante
discussie van tactische aard. Jammer dat we bij de strategische discussie ons
knollen voor citroenen hebben laten verkopen. Wie het beeld daarvan via Pieter
de Lange in het NHD heeft gevolgd, kan weten dat het niet alleen Zeevang is
geweest die knollen voor citroenen heeft verkocht. Met steun van fusiepropagandist Pieter de
Lange van het NHD heeft de gemeente Edam-Volendam haar bevolking bepaald niet
het volle pond gegeven en de breed levende bezwaren tegen de fusie handig weggemasseerd
en aan het publieke oog onttrokken.
Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen moeten we in het
stemhokje dus maar weer eens bedenken dat het volk de regering krijgt die het
verdient. Daarom ben ik ook een voorstander van een gekozen burgemeester. De
huidige is al weer op weg naar de volgende fusie
Peter Louter
De runner up deze week is:
BeantwoordenVerwijderenhttp://hardewoorden.blogspot.nl/2013/10/werken-er-leugenaar-bij-de-redactie-nivo.html
en trekt zo maar ineens veel aandacht.