De
gemeenteraad van Edam-Volendam pleit al een aantal jaren voor een overzichtelijke en leesbare
begroting. Er was dit jaar tevredenheid over de voortgang, maar volgens de
gemeenteraad is het einddoel nog niet bereikt. Er ontbreekt nog te veel
toelichting waardoor verschillen met de voorgaande begroting niet altijd
inzichtelijk zijn.
De
vergadering werd dit jaar geopend door een trotse burgemeester W. van Beek. Hij
liet een aantal voorbeelden zien van de gedigitaliseerde begroting zoals die
sinds kort te vinden is op de gemeentelijke website. Grafisch mooi vorm gegeven,
maar je hebt toch nog wel een aantal muisklikken nodig om uit te vinden dat de
gemeente bijvoorbeeld 25 procent winst maakt op het uitgeven van
reisdocumenten. Afdalen naar details -
wat krijgt organisatie X aan subsidie bijvoorbeeld- is nog onvoldoende mogelijk. Maar het begin voor
een echte publieksbegroting is er.
‘Paarse’ coup zette sfeer
Bij zo’n
begrotingsbehandeling krijg je soms ook inzicht in huiselijke gewoonten. Sommigen
hadden hun pyjama al aan of lagen zelfs al in bed toen ze laat in de avond die
voorafging aan de begrotingsbehandeling kennis namen van het gezamenlijke amendement van VVD, PvdA en GroenLinks om het aangekochte complex van HHNK te bestemmen
voor ambtenarenhuisvesting. Het betrof een zorgvuldig uitgedachte overvalstrategie die beoogde een einde te maken aan het lang slepende debat over de huisvesting
van ambtenaren. Het tot een stellingenoorlog uitgegroeide debat eindigde in de
vergadering in een langdurige en nogal hypocriete mopperpartij over ‘zorgvuldigheid’
die de coupplegers zou ontbreken. Van wie zijn pyjama al aan heeft, kun je
kennelijk niet vergen dat hij of zij nog een paar uurtjes doorwerkt om de
volgende dag fris van de lever commentaar te leveren op de inhoud van het
voorstel. Er zal beseft zijn dat het zinloos zou zijn geweest. De coupplegers hadden een democratische meerderheid. Liefhebbers van de Deense serie ‘Borgen’
zullen de situatie ongetwijfeld herkend hebben als een van de klassieke voorbeelden
van het spel om de knikkers. Vincent Tuyp (de beoogde fractievoorzitter van het
CDA) noemde de overval ‘Noord-Koreaans’.
Een vergelijking die in alle opzichten mank ging en daarom te sterk een emotie
onder woorden bracht waar met gratie verliezen ook een mogelijke keuze was
geweest.
Algemene beschouwingen
Het eerste
rondje is altijd voor de fractievoorzitters die hun visie geven op de begroting
en het beleid. Het is een uitstekende gelegenheid voor politieke partijen om
zich te profileren. Zorgen en wensen geven aan waar een partij voor staat. De
hoofdprijs voor politieke beschouwingen gaat wat mij betreft naar Nico van
Straalen die als fractievoorzitter van GroenLinks met een aantal onderwerpen
boven de partijpolitiek uitsteeg en het college gewetensvol vanuit een helikopterview de maat nam. “Koersvast is het motto van de begroting, maar wat
is de koers eigenlijk?”, was een van zijn vragen. Ook vond hij dat het college
nog heel veel werk had te doen bij het verbreden van het draagvlak voor de
fusie met Zeevang. Wim Runderkamp van de VVD was een goede tweede. Zijn
boodschap aan het college: “meer regisseren, minder besturen”, verwoordde goed
waar een groot deel van de raad problemen zag met het gebrek aan
luistervaardigheid en empathie bij het college. Loek Kras, kennelijk nog aangedaan
door de coup, bakte er helemaal niets van en had een verhaal zonder kop en
staart. Janneke Rijpstra (PvdA) interpelleerde met de vraag of wat hij ter
berde bracht wel tot de algemene beschouwingen kon worden gerekend.
Ondanks
allerlei detailverschillen leek er over een aantal actuele kwesties brede
overeenstemming te bestaan. Trots op een sluitende begroting waarvan de
lastenstijging voor inwoners lager is dan de inflatie. Geen megalomane
verbouwing van het dorpshart. Keuze voor duurzaamheid. Verhoging van de
toeristenbelastingen. Sterk maken voor de derde ontsluitingsweg. Handhaven van
voorzieningen bij bezuinigingen en keuze voor weg onderlangs bij de aanpassing
van het dijkprofiel.
Amendementen en moties
Voorstellen
van fracties om de begroting te wijzigen of het college opdrachten mee te geven
kleuren meestal de debatten. Het amendement van de coupplegers om ambtenaren
te huisvesten in het HHNK-complex hing als een schaduw over de hele dag. Alle
pogingen van CDA, VD|80 en Lijst Kras om de discussie te verplaatsen naar de
reguliere raadsvergadering op 28 november, zoals was gepland, strandden op de
vastberadenheid van de indieners. Wim
Runderkamp (VVD) die als woordvoerder van de ‘paarse bende’ optrad, maakte het
zichzelf niet moeilijk. Hij gebruikte nog net niet de slotzin van de Rijdende
Rechter: “dit is het en daarmee zult u het moeten doen”, maar daar kwam zijn
verdediging wel op neer.
Ik kan er
vrede mee hebben. Het onderwerp was uitgegroeid tot een onmogelijk dilemma dat
alleen nog de keuze liet uit twee kwaden. De voorafgaande discussie ging
eigenlijk niet meer om de beste keuze, maar om de plaats van vestiging. Een
discussie die op verschillende manieren volledig ontaard was.
Sommige
moties/amendementen verdienen het om genoemd te worden. Bijvoorbeeld het
voorstel van VD|80 om gebouwen in gemeentelijk bezit af te stoten als die niet
tot de kerntaak behoren. De motie werd unaniem aangenomen. Gebruikers van dat
soort gebouwen mogen zich dus zorgen gaan maken. De PvdA had enkele voorstellen
die goed passen bij mijn voorkeur om de partij als ‘grachtengordelpartij’ te
omschrijven. In het oude Edam zijn brandweerkranen voorzien van
beschermingsconstructies die niet passen in het historische beeld. Daar moet de
gemeente wat aan doen. Een ander
probleem dat de PvdA inbracht was dat de werkgroep ‘Open Monumentendag’ het
bijltje er bij neer had gegooid vanwege het ervaren gebrek aan ambtelijke
ondersteuning. Daar moet de gemeente ook wat aan doen! Met dit soort moties
profileert de PvdA zich voortdurend als een lokale belangenpartij (Oud Edam)
die het bijna opgegeven heeft om stemmen te werven voor haar sociaal
democratisch gedachtengoed. Redden ze het wel zonder voldoende ambtelijke
ondersteuning?, zou hierbij een ondeugende vraag zijn.
VVD’r Kees
Sier wist de negatieve aandacht op zich te vestigen met een voorstel om het
peuterspeelzaalwerk in de gemeente over te dragen aan een commerciële
instelling. Vreemd dat zijn fractie dat de indiening van dat voorstel steunde.
Belangenbehartiging voor commerciële partijen is bepaald geen algemeen belang. Daarnaast heeft de VVD
zich niet gerealiseerd dat zo’n voorstel slecht zou kunnen vallen. Na een
lichte verdediging door Sier, werd het voorstel weer ingetrokken.
Ook de
handhavers van de veiligheid in de gemeente moesten het ontgelden. De door het
college voorgestelde uitbreiding van het aantal BOA-ambtenaren ten behoeve van
het toezicht op de handhaving van de drank- en horecawet, werd afgewezen. Die
nieuwe taak voor de buitengewone opsporing ambtenaren moet met de bestaande
bemanning worden uitgevoerd.
Het voorstel
van VD|80 om subsidie aan te vragen voor de voorbereiding van de aanleg van de derde
ontsluitingsweg werd me iets te snel door de hele raad omarmd. Die ontsluitingsweg
brengt ook het Purmerends industriegebied op fietsafstand. Voor een aantal
partijen zou dat een mooie gelegenheid zijn geweest om verplaatsing van
overlast gevende industrie in de gemeente aan de orde te stellen.
De kracht
van de ‘paarse combinatie’ bleek bij een aantal door hen samen ingediende
voorstellen, waarvan de meeste van technische aard waren. Een uitzondering was
het voorstel om stevig op de verslavingszorg te bezuinigen. Ondanks gesputter
van het college, gebruikten ze hun aaneengesmede meerderheid om de voorstellen
aangenomen te krijgen. De nieuwe
combinatie maakt, voor zover ze onderling overeenstemming hebben bereikt, sinds
kort de dienst uit in de gemeenteraad. Hun wil is wet. Dat geeft
verantwoordelijkheden en daarvan lijken ze zich bewust te zijn. Maar wat mij
vooral benieuwd is of er onderling deals zijn gesloten om de samenwerking
mogelijk te maken.
Verkiezingen
Ook die
speelden een rol. Een paar partijen liet weten zich in de algemene
beschouwingen te beperken omdat ze nog niet veel wilden prijsgeven over hun
verkiezingsprogramma. Het CDA heeft inmiddels, als eerste, haar
verkiezingsprogramma gepubliceerd en het is duidelijk geworden dat ze daar in
het begrotingsdebat al een voorschot op heeft genomen. Niet iedere partij lijkt
al zover te zijn. De vraag is of de machtsgreep van de combinatie VVD/PvdA/GrL
een intentie laat zien die verder gaat dan een samenwerking bij de
begrotingsbehandeling. De opzet lijkt te zijn om VD|80 uit te sluiten van een
verdere bijdrage aan het bestuur en wat mij betreft is dat niet ongewenst. De
wethouders van die partij hebben hun verdiensten, maar zijn niet in staat geweest
om op voldoende wijze te communiceren met de bevolking. Dat heeft veel
weerstand opgeleverd die de reputatie van het bestuur geen goed heeft gedaan.
De laatsten die dat lijken in te zien zijn de fractieleden van VD|80. Bij de
komende verkiezingen zal het kunnen gaan over de stijl van besturen en de keuze
voor een stijl die de burger meer ruimte geeft, dat lijkt me belangrijker dan de
vraag welke kom de toon aangeeft.
Incidentje en kroketten
Bij alle
beschouwingen over een meer burgervriendelijke gemeente leek het me
vanzelfsprekend dat ik, als een van de weinige burgers die bij de
begrotingsbehandeling aanwezig was, wel recht had op twee broodjes uit de
enorme stapel die voor de lunch beschikbaar was. Niet dus. Terwijl ik bezig was
om raadsleden over te halen om daarover een motie in te dienen, werd het
probleem opgelost. Maar het had natuurlijk nooit een probleem mogen worden.
Teleurgesteld
ben ik ook. Ik heb niemand kunnen vinden die bereid is om een krokettenmotie in
te dienen. Op de reguliere vergaderingen van de gemeenteraad krijg je in de
pauze, ’s avonds om een uur of tien, een gevulde koek. Dit slaapverwekkend
geheime wapen van het zittende college is mij een doorn in het oog. Bij de
komende verkiezingen gaat mijn stem, ingegeven door ‘onderbuik gevoelens’, naar de partij die kroketten met een knipoog
opneemt in zijn verkiezingsprogramma als symbool voor het nieuwe beleid.
(er is ook een verslag van de begrotingsbehandeling 2013 van vorig jaar)
(er is ook een verslag van de begrotingsbehandeling 2013 van vorig jaar)
Bedankt voor de samenvatting.
BeantwoordenVerwijderenMooie samenvatting!
BeantwoordenVerwijderen