Er bestaan drie soorten Volendam. Het Volendam zoals we dat
kennen door onze eigen ervaringen en de herinneringen die zijn opgeslagen in
het collectief geheugen, is het enige echte. Daarnaast bestaan in de beelden
die men in Nederland van Volendam heeft het ‘opgehemelde’ Volendam en het
‘verachte’ Volendam. De schrijver Boudewijn Smid behoort tot degenen die hun
best hebben gedaan om het dorp en zijn cultuur in een zo ongunstig mogelijk
daglicht te zetten. In zijn ogen is het een dom, xenofoob (angst voor alles wat
vreemd is) en homofoob (angst voor homo’s), inteeltachtig dorp dat voor tachtig
procent aan de coke is, in meerderheid op de PVV stemt en een toneelstukje
opvoert om toeristen op een goedkope manier geld afhandig te maken. Zijn boek
‘Enclave Volendam’ is een volstrekt negatief portret. Zo vindt hij bijvoorbeeld
dat het Volendams Museum van weinig museale waarde.
Laten zien dat het
volk niet deugt
Ik was begonnen een commentaar te maken op de inhoud van het
boek om te laten zien hoe de schrijver zijn best heeft gedaan om met sappige
verhalen en de stijlmiddelen die een schrijver tot zijn beschikking heeft van
Volendam een afstotelijk portret te maken. De boodschap is zo’n beetje: ‘ze
stemmen daar massaal op de PVV, dat kan niet deugen en ik zal laten zien waarom
dat volk niet deugt’. Al na zo’n dertig bladzijden ben ik opgehouden. Er is
nauwelijks een zin te vinden die deugt en mijn commentaar zou op zijn minst de
lengte krijgen die het aantal pagina’s van het boek royaal overschrijdt. De eek
druipt eruit.
Valse leeslijst
Boudewijn Smid heeft achter in zijn boek een indrukwekkende
lijst van geraadpleegde literatuur opgenomen. Een deel daarvan ken ik. Daarom
kan ik ook rustig zeggen dat het een bluflijst is. Het is een opsomming van
boeken en artikelen over Volendam waarvan hij er maar weinig gelezen kan
hebben. Als hij zich de kennis uit die boeken eigen zou hebben gemaakt, zou hij
nooit een boek over Volendam kunnen hebben geschreven dat zo negatief was. Wat
Boudewijn Smid gedaan heeft is alles overslaan wat niet in zijn kraam van pas
kwam. Hij had gewaarschuwd kunnen zijn. Een van de boeken die hij geraadpleegd
heeft is dat van B.W.E. Veurman: ‘Volendammer Schilderboek’, dat in 1972 is
uitgegeven en in 1979 zijn tweede druk beleefde. Veurman heeft gedaan waar
Boudewijn Smid over pocht. Hij heeft een nauwgezette studie verricht naar het
Volendam dat honderden kunstenaars trok. Veurman heeft zich ook al geërgerd aan
eerdere negatieve berichtgeving over Volendam. Smid die zich in dat rijtje
voegt heeft bij Veurman kunnen lezen: “De toon is bij zo’n verteller het
belangrijkste. Het gaat er niet om of het verhaal waar is of niet, het is het
mengsel van neerbuigend medeleven en spot dat er een bepaalde kleur aan geeft.
Daardoor is het karakteristieker voor de bezoekers dan voor de Volendammers;
typerend ook voor vele anderen die wat ze niet begrepen alleen maar stakkerig
of gek konden vinden en die, voor zover ze meenden te begrijpen, gingen spreken
van maskerade en bedrog” (pagina 15). Smid behoort tot degenen die er niets van
hebben begrepen. Sterker nog, hij is naar Volendam gekomen om te vinden wat hij
zocht. Zijn missie, aantonen dat Volendam niet deugt, kon hij niet volbrengen
zonder alles over te slaan wat het tegendeel aantoont. Smid zet Veurman in zijn
boek weg als een bewonderaar die het echte Volendam niet wou zien (pagina 46).
Valsheid met stijlmiddelen
Smid gebruikt alles wat hij vertelt om het beeld dat bij
zijn missie past zo te schetsen dat het de lezer duidelijk wordt hoe achterlijk
Volendam is en was. Een voorbeeld daarvan is zijn verhaal over Leendert
Spaander (pagina 26). Er woonde al in de zeventiende eeuw een Spaander op
Volendam, maar Smid laat de familiegeschiedenis beginnen bij de ondernemende Jan
Spaander uit Durgerdam die in 1859 een zeilmakerij begon en als vreemdeling in
een volledig rooms dorp niet naar de pas gebouwde Vincentius ging, maar naar
het oude gereformeerde kerkje. Als Smid ook maar een paar van de boeken die hij
noemt, goed zou hebben gelezen, zou hij geweten hebben dat er toen al wel wat
meer protestanten op Volendam woonden. Die kennis kan hij echter niet gebruiken
omdat hij de Spaanderfamilie gebruikt om die af te zetten tegen de tweederangs
achtergebleven roomse Volendammers. Het gezin Spaander heeft daarom in de
woorden van Smid een ‘aparte status’. Spaander, vervolgt Smid, stuurde zijn
kinderen naar de ‘Fransche school’ in Edam. Daar gingen alleen kinderen heen
die dat konden betalen. Dat konden Volendammers niet en daarom vonden ze dat de
familie het hoog in de bol had: “Volendammer jongens gaan niet naar school, die
gaan naar zee.” De kinderen Spaander kregen belangrijke functies op het dorp en
vormden de smalle elite. Chef van de gasfabriek, directeur Visafslag, etc.
Leendert Spaander was
eerst visser en vishandelaar
De geschiedenis leert echter dat Leendert op zijn vijftiende
ging vissen en vishandelaar werd tot hij
van zijn analfabete vrouw uit Edam, die het varen te gevaarlijk vond, aan de
wal moest komen en een café begon. Nadat ze het hotel aan dochter Alida hadden
overgedaan verhuisden ze vrijwel direct naar Edam. Smid heeft voor zijn verhaal geput uit het
boekje van Jan Spaander: ‘Stille krachten, het mysterie van Volendam’ (1948),
een boekje dat de zaken nogal eens net iets anders voorstelt dan ze in
werkelijkheid waren. Het is Smid ontgaan dat de ‘eigen’ Volendammer elite er,
in dezelfde tijd ongeveer, in geslaagd was om met brieven en acties de
autoriteiten ervan te overtuigen dat Volendam recht had op een eigen kerk. Smid
schrijft daarover alleen dat ze in Edam op agressieve wijze de ruiten insloegen
(pagina 62). De visafslag zou later geboycot worden en vervangen door een eigen
coöperatieve visafslag. Dat Volendam zo ongeveer alles te danken heeft aan de
familie Spaander is een kwestie die ook al door Veurman in zijn boek ernstig
betwijfeld wordt. Maar volgens Smid verdient Leendert Spaander een standbeeld
op het Europaplein.
Als Smid conservatrice Jannigje Kwakman in hotel
Spaander leert kennen, noteert hij: “de conservatrice praat bijna
Standaardnederlands. Ze blijkt een paar keer Volendam ontvlucht te zijn.” De
conclusie blijft open maar de suggestie is duidelijk. Alleen degenen die
Volendam ontvlucht zijn hebben algemeen beschaafd Nederlands leren spreken.
Schrijver zet in boek
Volendammers neer als ‘klootjesvolk’
Het zijn maar een paar voorbeelden uit vele die laten zien
hoe Smid zijn verhalen in het boek gebruikt voor zijn missie om Volendammers
als ‘klootjesvolk’ neer te zetten. Het gebruikt het stijlmiddel ‘contrast’ om
zijn boodschap over te brengen. Uiteindelijk zal hij ook de gereformeerde
Spaanderfamilie niet sparen. Hij schept een nieuw contrast. De eerder respectabele
Leendert Spaander verandert op pagina 34 in een wellusteling die de
Volendammers als ‘inboorlingen’ zag. Smid gebruikt hiervoor de notities van
Frederik van Eeden uit 1915 die het bij Spaander maar een decadente bedoening
vond. “De hotelhouder en zijn dochters leeven van de bezoekers en houden het
met hen”. Smid spreekt het niet tegen, maar gebruikt het om de onoverbrugbare
afstand te schilderen tussen de achterlijke dorpelingen die niets moesten
hebben van het kunstenaarsvolk tenzij ze er wat aan konden verdienen en de
stedelijk georiënteerde kunstenaarskolonie. Als van Eeden de cultuur van
Volendam gezond noemt, zet Smid dat woord tussen aanhalingstekens als ‘gezond’
om duidelijk te maken wat hij daarvan denkt.
Valsheid bij de
promotie
Smid schrijft dat hij zich een jaar lang in het dorp heeft ondergedompeld
en iedereen heeft gesproken die er toe doet. Beide zijn niet waar. Hij heeft
zich hooguit een jaar met zijn boek bezig gehouden, maat dat is wat anders dan
een jaar lang het leven van de inwoners van Volendam te hebben meegeleefd. De
mensen die hij heeft geïnterviewd zijn nauwelijks representatief te noemen voor
‘iedereen die er toe doet’. Volendam kent nogal wat mensen die zich min of meer
intensief bezig houden met de geschiedenis en cultuur van Volendam. Uit deze
groep ben ik niemand tegengekomen die door Smid benaderd is om als gids te
dienen bij zijn verkenningen. Smid heeft ze gemeden omdat hij liever zijn eigen
verhaal samenstelde. Voor dat verhaal heeft hij met zijn uitgever een
uitvoerige campagne opgezet. Voor een praatprogramma van omroep Max dat hem een
podium voor de promotie van zijn boek bood waren ook Jan Smit en Jan Keizer.
Beiden kregen in het programma een exemplaar van het boek overhandigd en werden
op die manier betrokken bij de promotie van het boek.
Het is duidelijk dat beiden, Jan Smit en Jan Keizer, zich
niet vooraf verdiept hebben in het boek. Het is dan ook de vraag wat hen
daarover vooraf is verteld. Smid maakt er geen geheim van dat hij de
‘palingsound’ drie keer niks vindt. In Volendam kwam hij ook muzikanten Smid is
in zijn boek helemaal niet vriendelijk over Jan Smit. Diens gewoonheid is
volgens hem niet vanzelfsprekend, maar strak geregisseerd. Yolanthe heeft
volgens Smid met een ‘d’ de dorpse geborgenheid verruild voor de wereldstad
Milaan. En Jan is gelukkig met zijn Liza en betuigt niet alleen zijn eeuwige
trouw aan zijn nieuwe geliefde, maar ook aan het dorp. Net als Nick en Simon
die een pagina verder netjes getrouwd zijn met een Volendams meisje en de
wetten van de palingsound trouw blijven. BZN komt er ook slecht vanaf. Stond
bovenaan in de lijstjes met foute dingen van progressief Nederland. Ze braken
pas echt door na ‘Mon Amour’ en het ‘tranen trekkende’ optreden van Jan Smit
met ‘Mamma’ en volgens de schrijver de palingsound wat later zijn Nederlandse
teksten gaf.
Brutaliteit en
arrogantie ten top
Je kunt je afvragen hoe brutaal en arrogant je als schrijver
moet zijn om juist Jan Smit en Jan Keizer uit te nodigen om in een
televisieprogramma als eersten zijn boek over Volendam te ontvangen. Smid met
een ‘d’ vond André Hazes als volkszanger echter dan Jan Smit. Natuurlijk kwam
de schrijver muzikanten van Volendamse bodem tegen die wel echte
(niet-commerciële) muziek maken. Al weer een contrast. Die moeten vechten om
bekendheid te krijgen. Ze hebben hun ‘one minute of fame’ gehad in DWDD, maar
rekenen niet op de beroemdheid van Nick en Simon, Jan Smit of de 3J’s. Ze leven
voor hun muziek volgens de schrijver en zijn tevreden met een miniem loontje,
een kamertje en misschien een oud autootje. Contrasten waarmee de Boudewijn
Smid zich als schrijver blootgeeft. Hij is een van de ‘progressieve
Nederlanders’ die er een politiek correct lijstje van foute dingen op na houdt
en bijna alles wat Volendams is (in zijn ogen welteverstaan) komt daar op voor.
‘Volendam is een
leugen’
Boudewijn Smid ziet zich volgens een interview met Dichtbij
als een soort Geert Mak, die bekend werd door zijn boek ‘Hoe God uit Jorwerd
verdween’. De linkse domineeszoon en historicus Geert Mak had bij het schrijven
van dat boek alles mee wat Smid niet had. Mak kwam zelf uit Friesland en wist
met zijn boek een kern te raken die het boek beroemd maakte Smid kan niet in de schaduw staan van Mak, maar
wist (of zijn uitgever) hem toch over te halen om voor de boekenbijlage van de
NRC een recensie te schrijven. De kop werd ‘Volendam is een leugen’. Geert Mak
heeft zich daarover later verontschuldigd en enige afstand van zijn recensie
genomen. Maar het kwaad was geschied. Peter Louter wees me er op en schreef met
verontwaardiging over de karikatuur die van Volendam werd gemaakt om het gelijk
van de schrijver te kunnen bevestigen. Daarna ben ik het boek pas goed gaan
lezen.
Valse getuigenissen
Een beperkt aantal mensen heeft door het afgeven van een
interview meegewerkt aan het boek. De meesten zullen zich niet hebben
gerealiseerd wat voor soort boek de schrijver van plan was te maken en zullen
hun bijdrage inmiddels betreuren. Een herkenbaar vluchtelingengezin is
geanomiseerd in het boek terechtgekomen en vervormd naar het idee van de
schrijver: ‘Volendammers moeten niks van vreemdelingen hebben’. Ze zijn terechtgekomen
in het hoofdstuk ‘Vreemdelingen in het dorp’ (vanaf pagina 94). Bij het begin
van het volgende hoofdstuk: ‘Van vreemde smetten vrij’(vanaf pagina 107)
zwaaien ze de schrijver uit. “Nieuwelingen” overpeinst de schrijver, “in een
besloten gemeenschap die vers bloed goed kan gebruiken.”. Het is bijna humor omdat het echtpaar dat hij net had gesproken neef en nicht waren.
Volgens de schrijver is Jannig Kwakman een van degenen die
zich in het boek tegen Volendam en zijn cultuur afzet. Ze wilde kunstenaar
worden, maar “Kunstenaars komen hier van Mars”, zegt ze. Als ze de schrijver de
vermolmde zolder vol schilderijen in Spaander laat zien, vertelt ze erbij dat
de toenmalige eigenaar de boel op een grote hoop wilde gooien en in de fik
steken. Ik geloof niet dat Jannig dat heeft gezegd. Bij zo’n verhaal moet de
lezer wel het idee krijgen dat Volendam wordt bevolkt door barbaren en de
schrijver gebruikt het met gretigheid.
Ex-burgemeester
IJsselmuiden speelt vals in boek met gekleurde verhalen
Echt vals speelt ex-burgemeester IJsselmuiden die duidelijk
in de schrijver een prooi ziet om zijn gekleurde verhalen aan kwijt te kunnen.
IJsselmuiden komt er uit als een miskende held. Na de Nieuwjaarsbrand haastte
IJsselmuiden zich om iedereen te laten weten hoe ellendig bestuurlijk
Edam-Volendam er aan toe was door al die Volendamse ambtenaren en Volendamse
politici die hij van nepotisme beschuldigt. Het lag allemaal aan hen. De
ambtenaren vormden een soort maffia en werkten hem tegen en bevoordeelden tegen
de regels in de Volendamse burgers. Het zal vast wel eens gebeurd zijn. Dat
IJsselmuiden op het stadskantoor door zijn levenswijze nauwelijks enig gezag
had wordt er niet bij verteld. Maar ik heb een betere getuige. Een ambtenaar
van personeelszaken die moest meewerken aan de ont-volendamisering van het
stadskantoor vond dat eigenlijk onzin omdat ze zelden zulke bekwame en
hardwerkende ambtenaren had meegemaakt. Ze werd mede daarom ontslagen. De
college informeerde de gemeenteraad dat ze gemakkelijk van haar konden afkomen,
maar de gemeente heeft na een rechtszaak een enorm bedrag aan haar moeten
betalen. IJsselmuiden heeft ook een sterk verhaal. Toen eens een
belastinginspecteur hem wilde spreken over medewerking bij het opsporen van
zwartwerkers, werd er ingegrepen door de Volendamse wethouders. Die beschuldigden
de arme man van discriminatie. “Waarom wel zwart werk in Volendam opsporen en
in de rest van Nederland niet?” IJsselmuiden kon het allemaal horen omdat er op
het stadskantoor alleen maar dunnen systeemwandjes schijnen te zijn. Boudewijn
Smid gebruikt zijn verhaal als bewijs voor de Volendamse traditie om zich te
verzetten tegen de overheid.
Eigen verhaal in boek
over betrokkenheid bij de brand
Bont maakt IJsselmuiden het als hij de schrijver zijn
verhaal laat optekenen over zijn betrokkenheid bij de brand. Deze keer luidt
het verhaal dat hij met zijn auto in het gewoel vast raakte waardoor hij niet in
staat was leiding te geven aan de rampenbestrijding en bij de heersende paniek
en wanorde naliet een rampenverklaring uit te geven die tot een betere
coördinatie zou hebben geleid. Ook nu heb ik betere getuigen, sommigen hebben
hun verklaring zelfs op schrift gezet. Zo vertelt een vermoeide vader dat hij
zeker een kwartier naast IJsselmuiden in de commandowagen heeft gezeten, maar
dat die een volkomen apathische en wezenloze indruk maakte.
Of ook de huidige burgemeester tot de verhalenvertellers
behoort is niet geheel zeker. Maar in het boek staat een beschrijving van de
actie voor de rehabilitatie van Cees Bont waar nauwelijks een zin van klopt.
Van Beek is wel een van degenen die enig belang heeft bij een gekleurde
weergave van die geschiedenis. Het is voorstelbaar dat hij als burgemeester in
het boek niet sprekend opgevoerd wilde worden.
Kwaadaardig om zo een
dorp neer te zetten
De schrijver zet ons neer als een dom, inteeltachtig,
homofoob en xenofoob dorp. De gemiddelde opleiding is volgens hem lager dan
gemiddeld in Nederland. Over dat laatste heeft hij nog een discussie gevoerd op
internet waar hij met tegengestelde feiten om de oren werd geslagen. Het bontst
maakt Boudewijn Smid het als hij het nazistische ‘Blut und Bodem’ verbasterd
tot ‘Blut und See’. De bedoeling is duidelijk en kwaadaardig. Bij de aanvang
van de tweede wereldoorlog woonden er geen enkele jood op Volendam (pagina 115)
en we zijn in meerderheid van het Noordsche ras met onze blauwe ogen en
lichtblonde haren (pagina 113). De schrijver hoedt zich er wel voor om al te
duidelijke conclusies op te schrijven, maar zijn suggestieve notities laten
niets te raden over. Ook het neerkijken op Volendam door mensen die menen heel
wat beschaafder te zijn, is niet nieuw. Schilders uit het begin van de vorige
eeuw zagen het al en brachten het in beeld. Daarom heb ik de Nivo dan ook
gevraagd om bij dit ingezonden stuk een afbeelding te plaatsen van Tom Brown
(1916) en van Phil May (1899). Ze zijn te vinden in het boek van Veurman. Die
laten overduidelijk zien aan welk soort ‘vreemdelui’ Volendammers wél een hekel
hebben. Het zijn lieden als Boudewijn Smid die zich als kenners van Volendam
een autoriteit aanmeten en die gebruiken om anderen te vertellen waarom ze hun
neus moeten ophalen voor Volendam en de Volendammers. Een van de schilders Werner Kohlsaat die later met een Volendamse
trouwde, ergerde zich ook al aan dat soort geschrijf en nam het voor Volendam
op in een artikel in de ‘Katholieke Illustratie’ onder de titel ‘eene oasis’(nr.
49 1914/1915).
Laten we het erbij zitten?
Ik ben nog nauwelijks toegekomen aan mijn vele andere
bezwaren tegen het boek. De schrijver lijkt het er om te doen zijn geweest om
duidelijk te maken waarom Volendam zo massaal op de PVV heeft gestemd en alleen
al daarom wel een afstotelijk volkje moet zijn. Hij is niet de eerste, maar wel
de enige die zich zo uitgebreid de moeite heeft genomen om te laten zien dat
Volendam geen voorbeeld voor Nederland kan zijn.
We zouden het er niet bij moeten laten zitten. Ik stel me
voor dat het boek grondig geanalyseerd wordt en gevolgd wordt door een boek met
de titel ‘De honderd en een leugens van Boudewijn Smid over Volendam’. Het boek
‘Enclave Volendam’ moet tegen worden gesproken en Nederlanders moet een juister
beeld van Volendam en zijn inwoners worden gepresenteerd. Daar hebben we een
gezamenlijk belang bij.
Ik zoek sponsors, schrijvers, kenners van de geschiedenis, mensen
met verstand van promotie en recht en neerlandici, om, bijvoorbeeld via een
daartoe opgerichte stichting, aan de hand van een aantal artikelen een boek te
schrijven dat de leugens van Smid ontkracht en om in de media daar aandacht
voor te vragen. De gemeente toont geen initiatieven om onjuiste beelden
(bijvoorbeeld over cokegebruik) weg te nemen. We zullen het zelf moeten doen.
Wie doet mee? Als we niets doen
gaat het boek van Boudewijn Smid een
eigen leven leiden en zullen er weer schrijvers komen die uit zijn boek putten.
Verwijzingen: B.W.E. Veurman, ‘Volendammer Schilderboek’,
Kruseman, den Haag, 1979.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten