Kladblok
Als er een onomstreden
definitie van ‘algemeen belang’ zou bestaan zou het eenvoudig moeten zijn om
een coalitie tot stand te brengen. Maar in de politiek is niets eenvoudig. En in de politiek bestaat er zeker geen
onomstreden opvatting over de definitie van ‘algemeen belang’. Eigenlijk is dat
merkwaardig. Er zijn geen mensen die het zo vaak over ‘algemeen belang’ hebben
dan politici. Het is de mantra waarmee ze hun plannen aan de man proberen te
brengen. Als je de opvattingen van politici naast elkaar legt ziet het
‘algemeen belang’ er telkens weer anders uit. Dat vraagt daarom om
samenbindende druk.
Een veel gebruikte definitie
voor ‘algemeen belang’ luidt: de best mogelijke uitkomst voor de grootst
mogelijke groep mensen. Vanuit de kiezers gezien is dat een begrijpelijke
verwachting. Het geeft tevens een bruikbare meetlat om politieke besluiten te
beoordelen. Maar de praktijk is altijd net wat weerbarstiger dan de theorie.
Als we niet al te ver van huis gaan zijn er genoeg onderwerpen te vinden die in
relatie tot ‘algemeen belang’ de nodige vragen oproepen.
Zo zouden we ons af kunnen
vragen wat voor de bevolking van Edam-Volendam het algemeen belang is bij een
fusie met Zeevang. Is die fusie de best
mogelijke uitkomst voor de grootste groep mensen? Wanneer zo’n vraag niet op
een vanzelfsprekende manier valt te beantwoorden, is het raadzaam om te gaan
kijken naar andere belangen dan ‘algemeen belang’. Je moet je dan afvragen wie
welke belangen heeft.
Zo’n vraag kun je ook stellen
bij het voornemen om de oude dorpskern van Volendam met een siliconen-implantaat
op te kalefateren. Is de beoogde borstvergroting een ‘algemeen belang’?
Voorziet het in een oplossing van problemen die de best mogelijke uitkomst
geeft voor zo veel mogelijk mensen? Gaat het de samenleving voeden op een
manier waar we allemaal beter van worden?
Nog zo een. Een waar de
verschillende visies op ‘algemeen belang’ gelijk lopen in de zin dat men het er
over eens is dat de goedkoopste oplossing de beste is. Echter over wat de
goedkoopste oplossing zou zijn, is men het volstrekt niet eens. Iedereen heeft
zijn eigen ‘goedkoopste oplossing’. Je zou kunnen zeggen dat in dit geval ‘het
algemeen belang’ slechts een decor is waar andere belangen achter schuil gaan.
Daar wordt echter niet over gesproken. De financiële uitkomst is een twistpunt
waarbij de daar achter liggende belangen de brandstof voor het conflict zijn.
Het is zo hoog opgelopen dat een onpartijdige buitenstaander de verschillende
berekeningen moet controleren om duidelijk te maken welke (financiële)
voorstelling van zaken betrouwbaar is. Welke uitkomst er ook zal komen, het
valt nu al te voorspellen dat degene die geen gelijk heeft de uitkomst zal
aanvechten.
Met besluitvorming is het als
water. Als er geen tegendruk is overspoelt het ons. In politieke besluitvorming
is zou het ‘algemeen belang’ voor tegendruk dienen te zorgen om te voorkomen
dat deelbelangen zo’n kracht krijgen dat we er door overspoeld worden en een
reddingsboot nodig hebben. In de vorm van een nieuwe coalitie bijvoorbeeld.
Het is interessant om te
bedenken wat er allemaal mis is gegaan
waardoor de huidige coalitie gefaald heeft. Het is ook interessant om
daar allerlei zondebokken voor aan te wijzen. Niemand wil de schuld krijgen en
die het liefst bij de ander neerleggen. Maar er is eigenlijk maar één zondebok.
Dat is het verwaarlozen van het algemeen belang. Daar is het in deze coalitie fout gegaan. De
meest eenvoudige vragen die in dit verband gesteld kunnen worden is: wie heeft
het voor het algemeen belang opgenomen? , wie had dat moeten doen?, wie komt er
het meest voor in aanmerking, waarom is het nagelaten? De conclusie kan zijn
dat de verantwoordelijkheid voor het algemeen belang ondergesneeuwd is geraakt
omdat degenen die er qua functie en verantwoordelijkheid er het sterkst mee
bezig zouden moeten zijn partij zijn geworden in een belangenstrijd.
Ik ben vaak en terecht
kritisch geweest op het functioneren van de VVD. In de huidige situatie ontpopt
ze zich echter als een partij die in het gewoel een betrekkelijke
buitenstaander is en daarom in staat is het algemeen belang te benadrukken. Op
een belangrijk punt verschil ik echter van mening met de inzichten van die partij.
Ze wil het resterende gedeelte van het college in stand houden omdat het
wachtgeld uitspaart en dus goedkoper is. Maar goedkoop kan duurkoop zijn als de
oplossing niet werkt. Ik zou er alleen mee in kunnen stemmen als het huidige
college van burgemeester en wethouders onder volstrekte curatele komt. Het
aandeel van de collegeleden in de verwaarlozing van het algemeen belang is
immers groot.
Mijn voorkeur gaat dan ook
uit van een nieuw college dat gevormd kan worden uit mensen die puin kunnen
ruimen, dat plannen maakt voor dingen die echt noodzakelijk zijn en dat
voldoende vertrouwen heeft om iedereen te confronteren met de eis dat het
algemeen belang voorop dient te staan. Een college dat de moed heeft om
deelbelangen door te prikken en het kaf van het koren scheidt. Zoiets moet een college dat slechts een
beperkt leven beschoren is kunnen doen. Een coalitie voor het algemeen belang.
De best denkbare uitkomst voor het grootst mogelijke aantal mensen. Een stevige
stam die de kruin kan dragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten